יום שני 11.10.2010
20:00 הרצאה וסרט: גיבורי-על וגיבורות-בעל-כורחם בתנועה לזכויות בעלות-חיים – והסרט מקלייבל

McLibel: שני אנשים שסירבו לבקש סליחה.
הסרט שמקדונלדס לא רוצים שתראו...
לפני הסרט נשמע את דבריה של יוסףה מקייטון על גיבורי-על וגיבורות בעל כורחם בתנועה לזכויות בעלות-חיים.
"מקלייבל" הוא סיפור על שני אנשים רגילים שהשפילו את התאגיד מקדונלדס במה שהוגדר כאסון יחסי הציבור הגדול בהיסטוריה.
בסוף שנות ה-80, מקדונלדס השתמשו מספר פעמים בחוקי הדיבה האנגליים בכדי להשתיק ביקורת שהופנתה כלפיהם, והצליחו, בתביעות ובאיומים בתביעות, להשתיק גופי תקשורת ענקיים כמו ה BBC ועיתון ה-Guardian, ארגוני סטודנטים וקבוצות למען הסביבה, ולגרום להם להתנצל.
בשנת 1990 הגישו מקדונלדס תביעה נגד שני פעילי איכות סביבה אנגליים - הגננית הלן סטיל והדוור דייב מוריס - בניסיון להשתיק את הביקורת שהעלו קבוצות סביבתיות נגד התאגיד. במשפט שהפך לארוך ביותר בהיסטוריה של אנגליה, שני הנתבעים ייצגו את עצמם מול צוות משפטי שמקדונלדס שכרו ב-10 מיליון ליש"ט. כל הבט עסקי של התאגיד הועמד לחקירה על דוכן העדים: ממכירת ג'אנק פוד ותנאי העסקה גרועים, לאכזריות כלפי בעלי-חיים, נזק סביבתי ופרסום לילדים. בפברואר 2005, המאבק המשפטי המתמשך הגיע לסיומו בבית המשפט האירופי לזכויות אדם, והתוצאה הפתיעה את כולם...
הסיפור של מקלייבל הוא סיפור על חשיבותו של חופש הביטוי בזמנים בהם תאגידים בינלאומיים הם בעלי יותר כוח ממדינות. הסרט שצולם במשך עשר שנים ללא תקציב על-ידי הבימאית פראני ארמסטרונג, הוא סיפור דויד וגוליית של שני אנשים שסירבו לבקש סליחה, ובכך שינו את העולם. את קטעי שיחזור המשפט בסרט ביים הבמאי קן לואץ'. (85 דקות. אנגלית, תרגום לעברית).
"לחופש הביטוי מעולם לא היה טעם טוב יותר" (Times)
"למדתי (וצחקתי) הרבה יותר מאשר בסרט לאכול בגדול" (BBC)
(הסרט באנגלית עם כתוביות בעברית)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ארכיון הבלוג

אירועים קרובים