[זנגביל] קורס חדש בירושלים: איך לחשוב על חיות

שימו לב, הקורס מתחיל ביום שני הקרוב!

 

למנויים לרשימה זו – ניתן להירשם עד סוף השבוע במחיר המיוחד של ההרשמה המוקדמת: 250 ש"ח בלבד. הנחה נוספת לחברי העמותה שמפעילה את זנגביל, פעילי זכויות בעלי-חיים ועוד.

 

איך לחשוב על חיות? מבוא למחשבה ביקורתית על יחסי אדם-חיה

 

קורס חדש ומרתק על יחסי אדם-חיה

בהנחייתו של ד"ר אריאל צבל

ההוגה הבולט ביותר בתחום בישראל


בעקבות הניסיון שרכשנו בחמשת המחזורים המוצלחים של "החברה הרב-מינית", הפעם אנו מציעים מבוא ממוקד לביקורת חייתית בשישה שיעורים עשירים בדוגמאות ובהמחשות.

הקורס יתקיים בירושלים בימי שני בשעה 20:00 החל מיום שני 11.11.2013.

עלות: 350 ₪.

מחיר מיוחד בהרשמה מוקדמת עד 1.11.2013:

250 ₪ בלבד!

פנו אלינו בנוגע להנחות מיוחדות לחברי/ות העמותה המפעילה את זנגביל, לפעילי/ות זכויות בעלי-חיים ועוד.

 

לפרטים והרשמה: HaravMinit@gmail.com

או יוסי 052-2598773.

 

איך משלמים? כל האפשרויות נמצאות כאן: http://www.ginger.org.il/#!donate/c1vud  רק הקפידו להעביר לנו באימייל הודעה על התשלום כדי שנוכל לשייכו אליכם.

 

הקורס בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/583844675015023/?fref=ts

 

אתר הקורס:

http://www.anml.co.il/content/%D7%90%D7%99%D7%9A-%D7%9C%D7%97%D7%A9%D7%95%D7%91-%D7%A2%D7%9C-%D7%97%D7%99%D7%95%D7%AA


+ + + + + + + +

רשימת השיעורים:

1. ביקורת חייתית: אותה אדרת בשינוי הגברת?
2.  לעמוד על כתפי ענקים: באמת רואים רחוק?
3.  בימים ההם, כשהתרבות הייתה חלק מהטבע...
4. לוקחים חיות ברצינות  וכל העולם נראה אחרת
5. שלטון האדם: דרכו של הטבע או מצב חברתי?

6. לדבר בשם מי שלא יכולים לדבר

+ + + + + + + +

עוד על הסדרה:

הנושא שלנו הוא "ביקורת חייתית", שהיא, בקיצור נמרץ, בחינה מחודשת של עובדות ורעיונות שקשורים במידה זו או אחרת לחיות.

אז מה קשור לחיות? ובעצם, מה לא קשור? מכיון שאנו מוקפים בחיות ממינים שונים ואנחנו עצמנו מהווים חיות ממין אחד, הביקורת החייתית צריכה להיות הרבה יותר מהתמחות צרה ל"אוהבי חיות" בלבד, ואפשר לראות דרכה באור אחר כל דבר, כמעט. זה נראה מוזר, כי אנחנו רגילים לזהות חיות ומחשבות על חיות רק בנסיבות מוגבלות למדי. נחוצה תשומת-לב ביקורתית כדי לגלות שחיות נמצאות אתנו כל הזמן אבל קשה לשים לב אליהן, כי בדרך-כלל רואים בהן לא יותר מרכוש, הון, חומר גלם, מוצר, כוח עבודה, כוח טבע, או סמל למשהו אחר שמעניין אותנו. אם כן, המשימה היסודית של הביקורת החייתית היא לחלץ את החיות מהמעמד של "משהו" ולהתבונן בהן בתור "מישהו". ולא סתם מישהו, אלא מישהו שאנו, בני-האדם, מצויים בקשר חברתי איתו.

עד כמה הביקורת החייתיית מקורית? ברור שהיא נשענת על גישות ביקורתיות שפותחו על רקע מצבים חברתיים דכאניים בין בני-אדם. פמיניזם, מרקסיזם ושלל איזמים אחרים הם ההשראה הפילוסופית שלה, והרתיעה מאפליית בני-אדם ודיכויים היא הרקע למוטיבציה שלה. אז האם חיות הן עוד קבוצת "מיעוט" מדוכאת? והאם מה שבני-אדם מעוללים להן דומה לזוועות מוכרות מההיסטוריה האנושית (עבדות, שואה...)? להשוואות כאלה יש קסם רטורי, בהנחה שאין דבר משכנע יותר מלגלות שמה שמעוללים לחיות באופן חוקי דומה למעשה שהוא פשע מוסכם. אבל איפה עובר הגבול בין השוואות רטוריות להשוואות ענייניות? וכשמתאמצים להציג את החיות ואת הפגיעה בהן במונחים חברתיים מוכרים, האם לא נגררים בסופו של דבר להתמקדות בצרות של בני-אדם? ומה זה משנה בעצם – האם הצרות שפוקדות חיות הן ייחודיות במידה כזו שנחוצה גישה תיאורטית מיוחדת בשביל להבין אותן? שאלות אלה וניסיונות להשיב עליהן עוברים לאורך כל הסדרה.

פרויקט מרכזי בביקורת החייתית הוא קריאת תגר על הבחנות שמחלקות את העולם לשניים ומדביקות לחלק אחד תווית של נחיתות לעומת תווית של עליונות למשנהו: טבע/תרבות, גוף/נפש, רגש/שכל. בהבחנות כאלה, נוהגים לשייך חיות לצד הנחות, כביכול דרך תיאור אובייקטיבי של העולם. נחוץ לא מעט מאמץ כדי לגלות עד כמה תיאורים כאלה רחוקים מאובייקטיביות. המאמץ נראה מבטיח במיוחד בדיון על התחלות קדומות, כגון ראשית הביות – תהליך ההשתלטות על הרבייה וההתנהגות של החיות. בתרבות המערב, הביות נחשב כאחד מיסודות הציוויליזציה, ניצחון האדם ותרבותו על הטבע. בדיוק בנקודת המפגש הזו שבין ארכיאולוגיה, אנתרופולוגיה, זואולוגיה ותחומים נוספים, הביקורת החייתית מעלה שאלות ספקניות. אולי בראשית הביות ההשפעה בין המינים הייתה הדדית, ולא יוזמה של הומו סאפיינס הפעיל מול חיות סבילות? אולי האמונה בייחוד ובעליונות שלנו, בני-האדם, היא פחות דין-וחשבון על טבע הדברים ויותר הצדקה לניצול החקלאי של חיות? ואיך הביות קשור בראשית העבדות? לצד שאלות אלה המתמקדות בעבר הרחוק, גם המפגש בין טבע לתרבות כיום מצטייר אחרת תחת המבט הביקורתי. מהו בעצם טבע ומהי תרבות? כמה חפיפה יש בין התחומים – למשל, באיזו מידה יש לחיות תרבות? ואילו מרכיבים טבעיים, גופניים או רגשיים "מצונזרים" כשדנים כיום בתופעות תרבותיות?

נסיים את הסדרה בהתמודדות עם ההכרה בכך שכדי לחשוב על חיות ברצינות, לא מספיק להתבונן בהן וביחסים שלנו איתן במבט מחודש, אלא צריך גם לזכור שאנו מדברים כביכול בשמן. קל מאוד להאמין שעם קצת רצון טוב אנו מייצגים אותן היטב. אבל האם זה באמת כה פשוט? יחסי שליטה וניצול לא נוטים להניב ייצוג מוצלח במיוחד. עד כמה אפשר להאמין למעסיקים שמייצגים את עובדיהם? למשכילים שמגדירים את האינטרס של ההמונים? ואפילו להורים שמדברים בשם ילדיהם? מסתבר שרצון טוב אינו מספיק: אופי היחסים עם מי שאנו מייצגים חשוב לא פחות. ויחסי הכוח בינינו לבין חיות קיצוניים במיוחד ונראים לנו טבעיים במיוחד. אם כך, איפה מעמידים הקשיים האלה את הביקורת החייתית?

לא כל השאלות האלה יקבלו מענה בסדרה, וממילא הביקורת החייתית היא תחום חדש, שעדיין מחפש שאלות ותשובות. במגבלות אלה, ננסה להציג בצורה הבהירה ביותר בעיות בולטות שעולות לאור השאלה: איך כדאי להתחיל לחשוב על חיות?

 

 

זנגביל - מרכז קהילתי לצמחונות

בלפור 8, ירושלים. טלפון 02-5665737.

www.ginger.org.il

לתרומות: http://www.israeltoremet.org/amuta/580155034

 

העמדות והתכנים בהרצאות ובאירועים אחרים המתקיימים בזנגביל הם באחריות המרצים והמנחים בלבד. הם אינם משקפים בהכרח את עמדותיה של העמותה או נתונים שנבדקו על-ידיה. זנגביל מפרסם יוזמות שעשויות לעניין את הקהילה של המרכז או לקדם תזונה מהצומח, וכן משתתף במיזמים כאלו. אין לפרש פרסום או השתתפות כאמור כאימוץ תכנים ועמדות המובעים במיזמים כאלו, או פרקטיקות הננקטות במסגרתם.

 

 

ארכיון הבלוג

אירועים קרובים